بهترین جنس پارچه لباس کار چیست؟ آیا در محیط های گرم یا سرد کار می کنید؟ شاید در هوای آزاد زیر باران، نزدیک ماشین های در حال کار یا در محیطی که در معرض شعله و جرقه است، کار می کنید؟ شاید هم پشت میز می نشینید و کار اداری دارید؟!

به هر حال این مسئله بسیار مهم است که لباسی مناسب شغل و فعالیتی که انجام می دهید به تن کنید. بنابراین بهتر است هنگام انتخاب لباس کار، در نظر بگیرید کدام کیفیت پارچه با نیازهای شما مطابقت دارد.

مجموعه تولیدی ایران پوشاک بیش از ۱۰ نوع لباس کار با جنس ها و طرح های مختلف تولید نموده است. کارشناسان این مجموعه تمام تلاش خود را نموده اند تا جنس پارچه لباس کار تولید شده، تطابق کامل با نوع شغل و فعالیت افراد داشته باشد. در ادامه این مقاله از ایران پوشاک، شما را با بهترین جنس های پارچه لباس کار آشنا خواهیم نمود.

انواع پارچه لباس کار

پارچه کتان

پارچه کتان (تمام پنبه)، یکی از بهترین انواع پارچه لباس کار است که بسیار نرم بوده و پوشیدن آن بسیار راحت می باشد. عموما از این پارچه ها برای لباس کار افرادی که محیط های گرم فعالیت می کنند، استفاده می شود. افرادی که در کنار مشعل ها و یا کوره ها کار می کنند، باید لباسکاری خنک و تمام پنبه (خالص) بدون ذره ای ماده شیمیایی به تن کنند. از این رو پارچه کتان گزینه مناسبی برای تولید این نوع از لباس کارها می باشد.

البته ناگفته نماند که پارچه کتان مقاوم‌ترین نوع پارچه است. به همین دلیل از آن برای تولید لباس کار مشاغلی مانند: جوشکاری، تراشکاری و کارهای سنگین استفاده می شود. پارچه کتان به سه دسته ۳۰ درصد پنبه، ۷۰ درصد پنبه و ۱۰۰ درصد پنبه تقسیم می‌ شود و تا دمای ۹۵ درجه سانتیگراد قابل شستشو می باشد.

پارچه کتان

 

پارچه ترگال

پارچه ترگال از ویسکوز و پلی استر تولید شده و کارایی بسیاری در زمینه تولید لباس کار دارد. چرا که عموما از این پارچه برای تولید انواع مانتوفرم اداری، روپوش پزشکی، روپوش آزمایشگاهی، لباس آشپزی و یونیفرم مدارس استفاده می شود. بی شک چهارفصل‌ترین پارچه لباس کار تولید شده در داخل ایران، پارچه ترگال است. این پارچه دارای دوام و استقامت بالایی بوده و پس از شستشوهای مکرر دچار رنگ پریدگی نمی شود.

پارچه فلامنت

به دلیل آن که پارچه کجراه فلامنت دارای مقاومت بسیار بالایی می باشد، گزینه مناسبی برای تولید انواع لباس کار اعم از لباس کار ایران خودرویی، دوبنده کارگاهی، لباس کار مهندسی و حتی جلیقه خبرنگاری می باشد. از آنجایی که لباسکار، لباسی است که مداوم مورد استفاده قرار می گیرد و بیش از سایر لباس ها شستشو می شود، باید جنسی داشته باشد که پس از شستشوهای مکرر، دچار رنگپریدگی و بورشدگی نگردد. فلامنت یکی از بهترین گزینه ها برای پارچه لباس کار و تولید لباس کار کارگاهی می باشد.

پارچه جودون

احتمالا بارها و بارها وارد مجموعه یا شرکتی شده اید که لباس کار یا همان لباس فرم آن ها، یک تیشرت یقه دار به همراه شلوار کتان است. در واقع تیشرت یقه دار (تیشرت جودون) نوعی از لباسکار اسپرت است که امروزه طرافداران فراوانی دارد. پارچه جودون دارای استقامت بالایی بوده و دچار پوسیدگی و یا رنگ پریدگی نمی شود. البته ناگفته نماند که یکی از اصلی ترین دلایلی که از این پارچه برای لباس کار استفاده می شود، عدم چروکیدگی آن می باشد. پارچه جودون هرگز دچار چروکیدگی نمی شود و به اتوشدن نیازی ندارد.

پارچه جودون

پارچه پلی آمید

پارچه پلی آمید یک ماده ترموپلاستیک است که اغلب به عنوان یک ماده ترکیبی همراه با سایر مواد مصنوعی استفاده می شود. این نوع پارچه لباس کار بسیار مقاوم بوده، به سرعت خشک می شود و رطوبت بیشتری نسبت به سایر الیاف غیر ارگانیک جذب می کند. به همین دلیل لباس کارهای تولید شده از پارچه پلی آمید مقاوم هستند و برای کار در فضای باز مناسب هستند. بی شک میتوان گفت که پلی آمید یکی از بهترین پارچه ها برای تولید انواع لباس کار است. چرا که انواع لکه های کثیفی و تعریق روی این پارچه ماندگاری ندارند و به راحتی شسته و سریع خشک می شوند.

پارچه تترون

پارچه تترون یکی از قدیمی ترین نوع پارچه می باشد که تا به امروز برای دوخت انواع پیراهن اداری، روپوش پزشکی، روپوش آشپزی، مقنعه و … از آن استفاده می شود. این نوع پارچه لباس کار از ترکیب پلی استر و ویسکوز تشکیل شده است و یکی از پرفروش ترین انواع پارچه است. مقاوت بالا در برابر شستشو، لطیف و خنک بودن، عرض مناسب، تراکم بافت استاندارد، ثبات رنگ، مقاومت در برابر چروک شدن، تنوع رنگ و طرح بالا و قیمت مناسب، از جمله عواملی هستند که موجب شده تا این پارچه، به یکی از پرفروش ترین پارچه ها لباس کار تبدیل شود.